Litt om bil

Vi i Bonsaibutikken er alltid der med tips og enkle løsninger. Denne gangen hjelder det bil.

Alle vet at hvis du får en rose i vinduet av steinsprut, må du fort bytte hele frontruta. Dette er fordi teknisk kontroll av bilen din, som nå utføres gjennom periodisk kjøretøykontroll, tillater ikke at noe sperrer sikten i førerens synsfelt, ikke engang steinsprut.

Dessuten har steinsprutskader en tendens til å utvikle seg. I mye eldre biler satt frontruten løst i bilen, som en rakke og glass. I nyere biler, og alltid i nye biler, er frontruten limt hele veien rundt og er en del av bilens strukturelle stivhet. Designerne visste at frontruten skulle være der likevel, så de kunne like godt gjøre nytte av den. Dette er det vesentlige i tanken om effektivisering; at alle deler gjør to ting samtidig.

En frontrute er er satt sammen av flere tynne lag med glass som er limt sammen og har en plastfilm mellom seg for å kontrollere hvordan glasset ødelegges ved skade. Styrken på slikt glass er begrenset individuelt, men ved å legge til alle faktorer, flere lag glass, plastfilmen, areal, form, blir det sterkt.

Alt avhenger av hvordan det blir belastet. I bilen er det vridning som blir belastet glasse. Når bilen kjører i svinger blir karosseriet utsatt for et dreiemoment. Frontruten motsetter seg dreiemomentet ved å være stivt, noe karosseristål trenger hjelp til. Stål er mykt og fleksibelt, og biler blir bygd relativt myke og fleksible for å motvirke vibrasjon og svelge støt. Men for å bedre kjøreegenskapene under hard belastning er det ikke interessant at bilen prøver å vri seg unna i svinger. Det er her frontruten stiver opp karosseriet i akkurat disse situasjonene.

Karosseriene kan da lages lettere, ved hjelp av frontruten, bilen kan også lages mykere uten å ofre kjøreegenskaper. Du kan også se på nyere bilkarosserier at frontruten er blitt større og strekker seg lenger frem enn tidligere. I en nittitalls familiebil og enda tydeligere på åttitallet, går frontruten bare rett ned foran føreren, mens nå går ruten sammen med dørstolpene mye lenger frem, og det er ikke bare fordi det ser pent ut.

Det de gjør er å knytte sammen strategiske punkter på bilen for å oppnå styrke. Et av disse strategiske punktene er fremre støtdempertårn. Fremre støtdempertårn er der fremre støtdemper har sitt øvre festepunkt. Nedre festepunkt beveger seg opp og ned med bilhjulet og sammen med en serie med stag fra ulike retning som styrer hjulets bevegelser, er det støtdemperen og fjæren som holder hele vekten på bilen. Støtdempertårnet er det punktet i karosseriet som holder i mot hjulets bevegelser på bakken, og de fire støtdempertårnene holder hele bilens vekt.

steinsprut skade

Da er det ikke så rart at taket med frontruta som diagonal oppstiver strekker seg dit. På den måte er taket med på å holde i mot alle støt fra veien, og desto mer under en kollisjon. Hvis du får en steinsprutskade, vil belastningen på frontruten under kjøring føre til at en sprekk vokser. Hvis en frontrute, som strukturell oppstiver får en svakhet, vil mye av belastning forplante seg til denne svakkheten.

Derfor må du reparere steinsprutskade så fort som du kan før problemet vokser. Alt dette og mer til i Bonsaibutikken!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *